Varumärken 2017-10-12T09:44:08+00:00

Varumärken

Vad är det som får ett varumärke att fungera?

Det finns ett par grynnor man kan stöta på när man navigerar på varumärkeshavet. Här ska jag mest prata om det grafiska arbetet och hur man undviker de största misstagen. Om man vill vara lite filosofisk så är varumärket den känslomässiga identiteten, ditt företags personlighet och den bör givetvis reflektera verksamheten och tilltala målgruppen. Ett ganska vanligt misstag är att göra den till ”din” personlighet så att den reflekterar och tilltalar dig själv. Det gäller alltså att lyfta blicken lite och tänka på vem det är som ska handla av dig.

Strategi

För att hamna så rätt som möjligt så är det bra att göra sin hemläxa först. Gör en SWAT analys. Gör en målgruppsanalys. Fila på affärsidén. Det blir så mycket enklare att träffa rätt då. För att få till en så bra grafisk form som möjligt så är det viktigt att alla de där grundläggande frågorna är besvarade. Vilken är min målgrupp? Vilken position (billig, snabb, exklusiv m.m.) vill jag ha? Har jag några unika egenskaper?

Formgivning

Ett vanligt misstag är att tro att varumärkesarbete bara är att ta fram en piffig logotyp. Men loggan är endast en del, om än viktig, av hela den grafiska profilen. För att få ett starkt varumärke så är det bra att jobba fram en helhet av både logga, färger och typsnitt. Hos riktigt stora varumärken tar man även fram riktlinjer för hur man kommunicerar och uppträder. Även andra saker som ingår i varumärkesarbetet är t.ex. uniformer, inredning, bildekor, flaggspel och skyltning. Hur mycket man behöver utgörs av hur verksamheten ser ut. En restaurangkedja behöver igenkänning över hela spektrat, med sammanhållna menyer, klädkod och inredning. En liten konsultfirma kanske bara behöver pappersflora, bildekaler och en webbsajt.

Låter det krångligt. Det behöver inte vara det. Jag kan hjälpa er med både strategi och formgivning. När det gäller strategi så samarbetar jag med en väldigt rutinerad varumärkesstrateg. Jag själv har jobbat med varumärken sedan tidigt 90-tal. Fördelen med det är jag har hunnit med att göra i stort sett alla misstag redan.

Kontakta mig om du vill veta mer om hur du kan utveckla ditt varumärke.

Grafisk profil för Moser Movement. I det här speciella fallet så jobbar logotyp, typsnitt, färg och bild ihop och skapar en fri, varm och dynamisk helhet. Helt rätt för deras verksamhet, rörelseträning med inriktning mot skådespelare.